O divadle

    • Martin Františák

      Umělecký šéf Švandova divadla

      Martin Františák (*5. března 1974)

      Přední český režisér, dramatik a básník, od sezony 2019/2020 umělecký šéf Švandova divadla na Smíchově. 

      Martin Františák se narodil 5. března 1974 ve Valašském Meziříčí. Od dob středoškolských studií na tamním Gymnáziu Františka Palackého je členem indie-punkrockových kapel Hilda Sutherskillová a Nic složitýho. 

      Na Divadelní fakultě brněnské JAMU studoval dramatickou výchovu a následně činoherní režii, především tam však potkal řadu osobností klíčových pro jeho další tvorbu: Alexeje Pernicu, Arnošta Goldflama, Zoju Mikotovou, Pavla Švandu a další.

      Jako dramatik debutoval hrou Doma napsanou pro Divadelní soubor Jana Honsy v Karolince. Hru pak na Velké scéně uvedlo pražské Národní divadlo, tentýž osud čekal i jeho druhou hru Karla. Jeho hra Nevěsta se dočkala uvedení na Světovém festivalu ochotnického divadla v norském městě Tromso. V soutěži o nejlepší českou hru pořádané Českým rozhlasem k 80. výročí zahájení pravidelného vysílání zvítězil svou hrou Průtrž. Jeho poslední hra Havel v zemi čeledínů, kterou uvedlo Národní divadlo Brno, vyvolala v českém divadelním světě ostře rozporuplné reakce. Je rovněž zkušeným autorem mnoha dramatizací a divadelních adaptací; z těch posledních lze jmenovat adaptaci Mahenova Jánošíka a Homérovy Odyssey pro Národní divadlo Brno nebo Tolstého Anny Kareniny pro Klicperovo divadlo Hradec Králové. 

      V letech 2005-2007 byl uměleckým šéfem a šéfrežisérem divadla Polárka, které se za jeho působení stalo jedním z předních českých divadel (nejen) pro děti a mládež a vysloužilo si dokonce nominaci na titul „divadlo roku“. V letech 2007-2013 působil jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče, jehož dramaturgie v té době platila za jednu z nejprogresivnějších v Česku. Za velice úspěšné je považováno jeho umělecké šéfování činohře Národního divadla Brno v letech 2013-2018, během nichž dovedl brněnskou činohru a její soubor k řadě pozoruhodných uměleckých výkonů a následně divadelních ocenění (za režii, herecké výkony, scénickou hudbu…).

      Jako režisér má dnes na svém kontě na šest desítek divadelních inscenací; kromě divadelních domů, jimž šéfoval, opakovaně spolupracuje s profesionálními divadly po celé České republice: s Národním divadlem, Divadlem na Vinohradech, Divadlem v Dlouhé, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Jihočeským divadlem České Budějovice, Městským divadlem Zlín nebo Slováckým divadlem Uherské Hradiště. Za inscenaci Brémská svoboda v Městském divadle Kladno obdržel Cenu Josefa Balvína, několikrát byly jeho inscenace v Divadelních novinách vyhlášeny Sukcesem měsíce. Režíroval také známý televizní cyklus Česko jedna báseň

      Jeho angažmá ve Švandově divadle na Smíchově předcházely tři spolupráce se zdejším souborem: na Velkém sále inscenace Frankenstein (2012) a Úklady a láska (2018), ve Studiu pak Možná, že odcházíme (2014). 

       

      KONTAKTY

      Martin Františák
      tel.:+420 257 324 640
      e-mail: frantisak (zavináč) svandovodivadlo.cz 

      Další lidé

      Daniel Hrbek

      Ředitel Švandova divadla

    • Martin Františák

      Umělecký šéf Švandova divadla

      Martin Františák (*5. března 1974)

      Přední český režisér, dramatik a básník, od sezony 2019/2020 umělecký šéf Švandova divadla na Smíchově. 

      Martin Františák se narodil 5. března 1974 ve Valašském Meziříčí. Od dob středoškolských studií na tamním Gymnáziu Františka Palackého je členem indie-punkrockových kapel Hilda Sutherskillová a Nic složitýho. 

      Na Divadelní fakultě brněnské JAMU studoval dramatickou výchovu a následně činoherní režii, především tam však potkal řadu osobností klíčových pro jeho další tvorbu: Alexeje Pernicu, Arnošta Goldflama, Zoju Mikotovou, Pavla Švandu a další.

      Jako dramatik debutoval hrou Doma napsanou pro Divadelní soubor Jana Honsy v Karolince. Hru pak na Velké scéně uvedlo pražské Národní divadlo, tentýž osud čekal i jeho druhou hru Karla. Jeho hra Nevěsta se dočkala uvedení na Světovém festivalu ochotnického divadla v norském městě Tromso. V soutěži o nejlepší českou hru pořádané Českým rozhlasem k 80. výročí zahájení pravidelného vysílání zvítězil svou hrou Průtrž. Jeho poslední hra Havel v zemi čeledínů, kterou uvedlo Národní divadlo Brno, vyvolala v českém divadelním světě ostře rozporuplné reakce. Je rovněž zkušeným autorem mnoha dramatizací a divadelních adaptací; z těch posledních lze jmenovat adaptaci Mahenova Jánošíka a Homérovy Odyssey pro Národní divadlo Brno nebo Tolstého Anny Kareniny pro Klicperovo divadlo Hradec Králové. 

      V letech 2005-2007 byl uměleckým šéfem a šéfrežisérem divadla Polárka, které se za jeho působení stalo jedním z předních českých divadel (nejen) pro děti a mládež a vysloužilo si dokonce nominaci na titul „divadlo roku“. V letech 2007-2013 působil jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče, jehož dramaturgie v té době platila za jednu z nejprogresivnějších v Česku. Za velice úspěšné je považováno jeho umělecké šéfování činohře Národního divadla Brno v letech 2013-2018, během nichž dovedl brněnskou činohru a její soubor k řadě pozoruhodných uměleckých výkonů a následně divadelních ocenění (za režii, herecké výkony, scénickou hudbu…).

      Jako režisér má dnes na svém kontě na šest desítek divadelních inscenací; kromě divadelních domů, jimž šéfoval, opakovaně spolupracuje s profesionálními divadly po celé České republice: s Národním divadlem, Divadlem na Vinohradech, Divadlem v Dlouhé, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Jihočeským divadlem České Budějovice, Městským divadlem Zlín nebo Slováckým divadlem Uherské Hradiště. Za inscenaci Brémská svoboda v Městském divadle Kladno obdržel Cenu Josefa Balvína, několikrát byly jeho inscenace v Divadelních novinách vyhlášeny Sukcesem měsíce. Režíroval také známý televizní cyklus Česko jedna báseň

      Jeho angažmá ve Švandově divadle na Smíchově předcházely tři spolupráce se zdejším souborem: na Velkém sále inscenace Frankenstein (2012) a Úklady a láska (2018), ve Studiu pak Možná, že odcházíme (2014). 

       

      KONTAKTY

      Martin Františák
      tel.:+420 257 324 640
      e-mail: frantisak (zavináč) svandovodivadlo.cz 

      Další lidé

      Daniel Hrbek

      Ředitel Švandova divadla

    • Martin Františák

      Umělecký šéf Švandova divadla

      Martin Františák (*5. března 1974)

      Přední český režisér, dramatik a básník, od sezony 2019/2020 umělecký šéf Švandova divadla na Smíchově. 

      Martin Františák se narodil 5. března 1974 ve Valašském Meziříčí. Od dob středoškolských studií na tamním Gymnáziu Františka Palackého je členem indie-punkrockových kapel Hilda Sutherskillová a Nic složitýho. 

      Na Divadelní fakultě brněnské JAMU studoval dramatickou výchovu a následně činoherní režii, především tam však potkal řadu osobností klíčových pro jeho další tvorbu: Alexeje Pernicu, Arnošta Goldflama, Zoju Mikotovou, Pavla Švandu a další.

      Jako dramatik debutoval hrou Doma napsanou pro Divadelní soubor Jana Honsy v Karolince. Hru pak na Velké scéně uvedlo pražské Národní divadlo, tentýž osud čekal i jeho druhou hru Karla. Jeho hra Nevěsta se dočkala uvedení na Světovém festivalu ochotnického divadla v norském městě Tromso. V soutěži o nejlepší českou hru pořádané Českým rozhlasem k 80. výročí zahájení pravidelného vysílání zvítězil svou hrou Průtrž. Jeho poslední hra Havel v zemi čeledínů, kterou uvedlo Národní divadlo Brno, vyvolala v českém divadelním světě ostře rozporuplné reakce. Je rovněž zkušeným autorem mnoha dramatizací a divadelních adaptací; z těch posledních lze jmenovat adaptaci Mahenova Jánošíka a Homérovy Odyssey pro Národní divadlo Brno nebo Tolstého Anny Kareniny pro Klicperovo divadlo Hradec Králové. 

      V letech 2005-2007 byl uměleckým šéfem a šéfrežisérem divadla Polárka, které se za jeho působení stalo jedním z předních českých divadel (nejen) pro děti a mládež a vysloužilo si dokonce nominaci na titul „divadlo roku“. V letech 2007-2013 působil jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče, jehož dramaturgie v té době platila za jednu z nejprogresivnějších v Česku. Za velice úspěšné je považováno jeho umělecké šéfování činohře Národního divadla Brno v letech 2013-2018, během nichž dovedl brněnskou činohru a její soubor k řadě pozoruhodných uměleckých výkonů a následně divadelních ocenění (za režii, herecké výkony, scénickou hudbu…).

      Jako režisér má dnes na svém kontě na šest desítek divadelních inscenací; kromě divadelních domů, jimž šéfoval, opakovaně spolupracuje s profesionálními divadly po celé České republice: s Národním divadlem, Divadlem na Vinohradech, Divadlem v Dlouhé, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Jihočeským divadlem České Budějovice, Městským divadlem Zlín nebo Slováckým divadlem Uherské Hradiště. Za inscenaci Brémská svoboda v Městském divadle Kladno obdržel Cenu Josefa Balvína, několikrát byly jeho inscenace v Divadelních novinách vyhlášeny Sukcesem měsíce. Režíroval také známý televizní cyklus Česko jedna báseň

      Jeho angažmá ve Švandově divadle na Smíchově předcházely tři spolupráce se zdejším souborem: na Velkém sále inscenace Frankenstein (2012) a Úklady a láska (2018), ve Studiu pak Možná, že odcházíme (2014). 

       

      KONTAKTY

      Martin Františák
      tel.:+420 257 324 640
      e-mail: frantisak (zavináč) svandovodivadlo.cz 

      Další lidé

      Daniel Hrbek

      Ředitel Švandova divadla

    • Martin Františák

      Umělecký šéf Švandova divadla

      Martin Františák (*5. března 1974)

      Přední český režisér, dramatik a básník, od sezony 2019/2020 umělecký šéf Švandova divadla na Smíchově. 

      Martin Františák se narodil 5. března 1974 ve Valašském Meziříčí. Od dob středoškolských studií na tamním Gymnáziu Františka Palackého je členem indie-punkrockových kapel Hilda Sutherskillová a Nic složitýho. 

      Na Divadelní fakultě brněnské JAMU studoval dramatickou výchovu a následně činoherní režii, především tam však potkal řadu osobností klíčových pro jeho další tvorbu: Alexeje Pernicu, Arnošta Goldflama, Zoju Mikotovou, Pavla Švandu a další.

      Jako dramatik debutoval hrou Doma napsanou pro Divadelní soubor Jana Honsy v Karolince. Hru pak na Velké scéně uvedlo pražské Národní divadlo, tentýž osud čekal i jeho druhou hru Karla. Jeho hra Nevěsta se dočkala uvedení na Světovém festivalu ochotnického divadla v norském městě Tromso. V soutěži o nejlepší českou hru pořádané Českým rozhlasem k 80. výročí zahájení pravidelného vysílání zvítězil svou hrou Průtrž. Jeho poslední hra Havel v zemi čeledínů, kterou uvedlo Národní divadlo Brno, vyvolala v českém divadelním světě ostře rozporuplné reakce. Je rovněž zkušeným autorem mnoha dramatizací a divadelních adaptací; z těch posledních lze jmenovat adaptaci Mahenova Jánošíka a Homérovy Odyssey pro Národní divadlo Brno nebo Tolstého Anny Kareniny pro Klicperovo divadlo Hradec Králové. 

      V letech 2005-2007 byl uměleckým šéfem a šéfrežisérem divadla Polárka, které se za jeho působení stalo jedním z předních českých divadel (nejen) pro děti a mládež a vysloužilo si dokonce nominaci na titul „divadlo roku“. V letech 2007-2013 působil jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče, jehož dramaturgie v té době platila za jednu z nejprogresivnějších v Česku. Za velice úspěšné je považováno jeho umělecké šéfování činohře Národního divadla Brno v letech 2013-2018, během nichž dovedl brněnskou činohru a její soubor k řadě pozoruhodných uměleckých výkonů a následně divadelních ocenění (za režii, herecké výkony, scénickou hudbu…).

      Jako režisér má dnes na svém kontě na šest desítek divadelních inscenací; kromě divadelních domů, jimž šéfoval, opakovaně spolupracuje s profesionálními divadly po celé České republice: s Národním divadlem, Divadlem na Vinohradech, Divadlem v Dlouhé, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Jihočeským divadlem České Budějovice, Městským divadlem Zlín nebo Slováckým divadlem Uherské Hradiště. Za inscenaci Brémská svoboda v Městském divadle Kladno obdržel Cenu Josefa Balvína, několikrát byly jeho inscenace v Divadelních novinách vyhlášeny Sukcesem měsíce. Režíroval také známý televizní cyklus Česko jedna báseň

      Jeho angažmá ve Švandově divadle na Smíchově předcházely tři spolupráce se zdejším souborem: na Velkém sále inscenace Frankenstein (2012) a Úklady a láska (2018), ve Studiu pak Možná, že odcházíme (2014). 

       

      KONTAKTY

      Martin Františák
      tel.:+420 257 324 640
      e-mail: frantisak (zavináč) svandovodivadlo.cz 

      Další lidé

      Daniel Hrbek

      Ředitel Švandova divadla

    • Martin Františák

      Umělecký šéf Švandova divadla

      Martin Františák (*5. března 1974)

      Přední český režisér, dramatik a básník, od sezony 2019/2020 umělecký šéf Švandova divadla na Smíchově. 

      Martin Františák se narodil 5. března 1974 ve Valašském Meziříčí. Od dob středoškolských studií na tamním Gymnáziu Františka Palackého je členem indie-punkrockových kapel Hilda Sutherskillová a Nic složitýho. 

      Na Divadelní fakultě brněnské JAMU studoval dramatickou výchovu a následně činoherní režii, především tam však potkal řadu osobností klíčových pro jeho další tvorbu: Alexeje Pernicu, Arnošta Goldflama, Zoju Mikotovou, Pavla Švandu a další.

      Jako dramatik debutoval hrou Doma napsanou pro Divadelní soubor Jana Honsy v Karolince. Hru pak na Velké scéně uvedlo pražské Národní divadlo, tentýž osud čekal i jeho druhou hru Karla. Jeho hra Nevěsta se dočkala uvedení na Světovém festivalu ochotnického divadla v norském městě Tromso. V soutěži o nejlepší českou hru pořádané Českým rozhlasem k 80. výročí zahájení pravidelného vysílání zvítězil svou hrou Průtrž. Jeho poslední hra Havel v zemi čeledínů, kterou uvedlo Národní divadlo Brno, vyvolala v českém divadelním světě ostře rozporuplné reakce. Je rovněž zkušeným autorem mnoha dramatizací a divadelních adaptací; z těch posledních lze jmenovat adaptaci Mahenova Jánošíka a Homérovy Odyssey pro Národní divadlo Brno nebo Tolstého Anny Kareniny pro Klicperovo divadlo Hradec Králové. 

      V letech 2005-2007 byl uměleckým šéfem a šéfrežisérem divadla Polárka, které se za jeho působení stalo jedním z předních českých divadel (nejen) pro děti a mládež a vysloužilo si dokonce nominaci na titul „divadlo roku“. V letech 2007-2013 působil jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče, jehož dramaturgie v té době platila za jednu z nejprogresivnějších v Česku. Za velice úspěšné je považováno jeho umělecké šéfování činohře Národního divadla Brno v letech 2013-2018, během nichž dovedl brněnskou činohru a její soubor k řadě pozoruhodných uměleckých výkonů a následně divadelních ocenění (za režii, herecké výkony, scénickou hudbu…).

      Jako režisér má dnes na svém kontě na šest desítek divadelních inscenací; kromě divadelních domů, jimž šéfoval, opakovaně spolupracuje s profesionálními divadly po celé České republice: s Národním divadlem, Divadlem na Vinohradech, Divadlem v Dlouhé, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Jihočeským divadlem České Budějovice, Městským divadlem Zlín nebo Slováckým divadlem Uherské Hradiště. Za inscenaci Brémská svoboda v Městském divadle Kladno obdržel Cenu Josefa Balvína, několikrát byly jeho inscenace v Divadelních novinách vyhlášeny Sukcesem měsíce. Režíroval také známý televizní cyklus Česko jedna báseň

      Jeho angažmá ve Švandově divadle na Smíchově předcházely tři spolupráce se zdejším souborem: na Velkém sále inscenace Frankenstein (2012) a Úklady a láska (2018), ve Studiu pak Možná, že odcházíme (2014). 

       

      KONTAKTY

      Martin Františák
      tel.:+420 257 324 640
      e-mail: frantisak (zavináč) svandovodivadlo.cz 

      Další lidé

      Daniel Hrbek

      Ředitel Švandova divadla

    • Martin Františák

      Umělecký šéf Švandova divadla

      Martin Františák (*5. března 1974)

      Přední český režisér, dramatik a básník, od sezony 2019/2020 umělecký šéf Švandova divadla na Smíchově. 

      Martin Františák se narodil 5. března 1974 ve Valašském Meziříčí. Od dob středoškolských studií na tamním Gymnáziu Františka Palackého je členem indie-punkrockových kapel Hilda Sutherskillová a Nic složitýho. 

      Na Divadelní fakultě brněnské JAMU studoval dramatickou výchovu a následně činoherní režii, především tam však potkal řadu osobností klíčových pro jeho další tvorbu: Alexeje Pernicu, Arnošta Goldflama, Zoju Mikotovou, Pavla Švandu a další.

      Jako dramatik debutoval hrou Doma napsanou pro Divadelní soubor Jana Honsy v Karolince. Hru pak na Velké scéně uvedlo pražské Národní divadlo, tentýž osud čekal i jeho druhou hru Karla. Jeho hra Nevěsta se dočkala uvedení na Světovém festivalu ochotnického divadla v norském městě Tromso. V soutěži o nejlepší českou hru pořádané Českým rozhlasem k 80. výročí zahájení pravidelného vysílání zvítězil svou hrou Průtrž. Jeho poslední hra Havel v zemi čeledínů, kterou uvedlo Národní divadlo Brno, vyvolala v českém divadelním světě ostře rozporuplné reakce. Je rovněž zkušeným autorem mnoha dramatizací a divadelních adaptací; z těch posledních lze jmenovat adaptaci Mahenova Jánošíka a Homérovy Odyssey pro Národní divadlo Brno nebo Tolstého Anny Kareniny pro Klicperovo divadlo Hradec Králové. 

      V letech 2005-2007 byl uměleckým šéfem a šéfrežisérem divadla Polárka, které se za jeho působení stalo jedním z předních českých divadel (nejen) pro děti a mládež a vysloužilo si dokonce nominaci na titul „divadlo roku“. V letech 2007-2013 působil jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče, jehož dramaturgie v té době platila za jednu z nejprogresivnějších v Česku. Za velice úspěšné je považováno jeho umělecké šéfování činohře Národního divadla Brno v letech 2013-2018, během nichž dovedl brněnskou činohru a její soubor k řadě pozoruhodných uměleckých výkonů a následně divadelních ocenění (za režii, herecké výkony, scénickou hudbu…).

      Jako režisér má dnes na svém kontě na šest desítek divadelních inscenací; kromě divadelních domů, jimž šéfoval, opakovaně spolupracuje s profesionálními divadly po celé České republice: s Národním divadlem, Divadlem na Vinohradech, Divadlem v Dlouhé, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Jihočeským divadlem České Budějovice, Městským divadlem Zlín nebo Slováckým divadlem Uherské Hradiště. Za inscenaci Brémská svoboda v Městském divadle Kladno obdržel Cenu Josefa Balvína, několikrát byly jeho inscenace v Divadelních novinách vyhlášeny Sukcesem měsíce. Režíroval také známý televizní cyklus Česko jedna báseň

      Jeho angažmá ve Švandově divadle na Smíchově předcházely tři spolupráce se zdejším souborem: na Velkém sále inscenace Frankenstein (2012) a Úklady a láska (2018), ve Studiu pak Možná, že odcházíme (2014). 

       

      KONTAKTY

      Martin Františák
      tel.:+420 257 324 640
      e-mail: frantisak (zavináč) svandovodivadlo.cz 

      Další lidé

      Daniel Hrbek

      Ředitel Švandova divadla

    • Martin Františák

      Umělecký šéf Švandova divadla

      Martin Františák (*5. března 1974)

      Přední český režisér, dramatik a básník, od sezony 2019/2020 umělecký šéf Švandova divadla na Smíchově. 

      Martin Františák se narodil 5. března 1974 ve Valašském Meziříčí. Od dob středoškolských studií na tamním Gymnáziu Františka Palackého je členem indie-punkrockových kapel Hilda Sutherskillová a Nic složitýho. 

      Na Divadelní fakultě brněnské JAMU studoval dramatickou výchovu a následně činoherní režii, především tam však potkal řadu osobností klíčových pro jeho další tvorbu: Alexeje Pernicu, Arnošta Goldflama, Zoju Mikotovou, Pavla Švandu a další.

      Jako dramatik debutoval hrou Doma napsanou pro Divadelní soubor Jana Honsy v Karolince. Hru pak na Velké scéně uvedlo pražské Národní divadlo, tentýž osud čekal i jeho druhou hru Karla. Jeho hra Nevěsta se dočkala uvedení na Světovém festivalu ochotnického divadla v norském městě Tromso. V soutěži o nejlepší českou hru pořádané Českým rozhlasem k 80. výročí zahájení pravidelného vysílání zvítězil svou hrou Průtrž. Jeho poslední hra Havel v zemi čeledínů, kterou uvedlo Národní divadlo Brno, vyvolala v českém divadelním světě ostře rozporuplné reakce. Je rovněž zkušeným autorem mnoha dramatizací a divadelních adaptací; z těch posledních lze jmenovat adaptaci Mahenova Jánošíka a Homérovy Odyssey pro Národní divadlo Brno nebo Tolstého Anny Kareniny pro Klicperovo divadlo Hradec Králové. 

      V letech 2005-2007 byl uměleckým šéfem a šéfrežisérem divadla Polárka, které se za jeho působení stalo jedním z předních českých divadel (nejen) pro děti a mládež a vysloužilo si dokonce nominaci na titul „divadlo roku“. V letech 2007-2013 působil jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče, jehož dramaturgie v té době platila za jednu z nejprogresivnějších v Česku. Za velice úspěšné je považováno jeho umělecké šéfování činohře Národního divadla Brno v letech 2013-2018, během nichž dovedl brněnskou činohru a její soubor k řadě pozoruhodných uměleckých výkonů a následně divadelních ocenění (za režii, herecké výkony, scénickou hudbu…).

      Jako režisér má dnes na svém kontě na šest desítek divadelních inscenací; kromě divadelních domů, jimž šéfoval, opakovaně spolupracuje s profesionálními divadly po celé České republice: s Národním divadlem, Divadlem na Vinohradech, Divadlem v Dlouhé, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Jihočeským divadlem České Budějovice, Městským divadlem Zlín nebo Slováckým divadlem Uherské Hradiště. Za inscenaci Brémská svoboda v Městském divadle Kladno obdržel Cenu Josefa Balvína, několikrát byly jeho inscenace v Divadelních novinách vyhlášeny Sukcesem měsíce. Režíroval také známý televizní cyklus Česko jedna báseň

      Jeho angažmá ve Švandově divadle na Smíchově předcházely tři spolupráce se zdejším souborem: na Velkém sále inscenace Frankenstein (2012) a Úklady a láska (2018), ve Studiu pak Možná, že odcházíme (2014). 

       

      KONTAKTY

      Martin Františák
      tel.:+420 257 324 640
      e-mail: frantisak (zavináč) svandovodivadlo.cz 

      Další lidé

      Daniel Hrbek

      Ředitel Švandova divadla

    • Martin Františák

      Umělecký šéf Švandova divadla

      Martin Františák (*5. března 1974)

      Přední český režisér, dramatik a básník, od sezony 2019/2020 umělecký šéf Švandova divadla na Smíchově. 

      Martin Františák se narodil 5. března 1974 ve Valašském Meziříčí. Od dob středoškolských studií na tamním Gymnáziu Františka Palackého je členem indie-punkrockových kapel Hilda Sutherskillová a Nic složitýho. 

      Na Divadelní fakultě brněnské JAMU studoval dramatickou výchovu a následně činoherní režii, především tam však potkal řadu osobností klíčových pro jeho další tvorbu: Alexeje Pernicu, Arnošta Goldflama, Zoju Mikotovou, Pavla Švandu a další.

      Jako dramatik debutoval hrou Doma napsanou pro Divadelní soubor Jana Honsy v Karolince. Hru pak na Velké scéně uvedlo pražské Národní divadlo, tentýž osud čekal i jeho druhou hru Karla. Jeho hra Nevěsta se dočkala uvedení na Světovém festivalu ochotnického divadla v norském městě Tromso. V soutěži o nejlepší českou hru pořádané Českým rozhlasem k 80. výročí zahájení pravidelného vysílání zvítězil svou hrou Průtrž. Jeho poslední hra Havel v zemi čeledínů, kterou uvedlo Národní divadlo Brno, vyvolala v českém divadelním světě ostře rozporuplné reakce. Je rovněž zkušeným autorem mnoha dramatizací a divadelních adaptací; z těch posledních lze jmenovat adaptaci Mahenova Jánošíka a Homérovy Odyssey pro Národní divadlo Brno nebo Tolstého Anny Kareniny pro Klicperovo divadlo Hradec Králové. 

      V letech 2005-2007 byl uměleckým šéfem a šéfrežisérem divadla Polárka, které se za jeho působení stalo jedním z předních českých divadel (nejen) pro děti a mládež a vysloužilo si dokonce nominaci na titul „divadlo roku“. V letech 2007-2013 působil jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče, jehož dramaturgie v té době platila za jednu z nejprogresivnějších v Česku. Za velice úspěšné je považováno jeho umělecké šéfování činohře Národního divadla Brno v letech 2013-2018, během nichž dovedl brněnskou činohru a její soubor k řadě pozoruhodných uměleckých výkonů a následně divadelních ocenění (za režii, herecké výkony, scénickou hudbu…).

      Jako režisér má dnes na svém kontě na šest desítek divadelních inscenací; kromě divadelních domů, jimž šéfoval, opakovaně spolupracuje s profesionálními divadly po celé České republice: s Národním divadlem, Divadlem na Vinohradech, Divadlem v Dlouhé, Klicperovým divadlem Hradec Králové, Jihočeským divadlem České Budějovice, Městským divadlem Zlín nebo Slováckým divadlem Uherské Hradiště. Za inscenaci Brémská svoboda v Městském divadle Kladno obdržel Cenu Josefa Balvína, několikrát byly jeho inscenace v Divadelních novinách vyhlášeny Sukcesem měsíce. Režíroval také známý televizní cyklus Česko jedna báseň

      Jeho angažmá ve Švandově divadle na Smíchově předcházely tři spolupráce se zdejším souborem: na Velkém sále inscenace Frankenstein (2012) a Úklady a láska (2018), ve Studiu pak Možná, že odcházíme (2014). 

       

      KONTAKTY

      Martin Františák
      tel.:+420 257 324 640
      e-mail: frantisak (zavináč) svandovodivadlo.cz 

      Další lidé

      Daniel Hrbek

      Ředitel Švandova divadla

  • O zájezdech

    Soubor Švandova divadla od počátku svého působení uvádí své inscenace i na mimopražských scénách.

    V současné době až čtyřikrát do měsíce hostujeme v divadlech či kulturních domech v Děčíně, Kolíně, Mělníku, Třebíči, Frýdku-Místku, Českých Budějovicích, Kolíně, Brně, Kroměříži, Jablonci nad Nisou, Znojmě, Táboře, Trutnově a dalších českých i moravských městech. Na většinu míst se díky úspěchu inscenací opakovaně vracíme. Zájem je nejen o komedie, ale i o náročnější kusy.

    Právě inscenace Hamlet a Dějiny násilí byly pozvány i na festivaly do Hradce Králové, Prostějova, Ostravy či Olomouce. Naše inscenace byly uvedeny i na divadelních festivalech v Brestu, Budapešti a Busanu (Jižní Korea). Inscenace Švandova divadla byly uvedeny i za oceánem v USA (New York, Washington, Chicago). 

    Pravidelně také hostujeme v bratislavském divadle Astorka Korzo ´94.

     

     

    SEZNAM NEJBLIŽŠÍCH ZÁJEZDŮ

    • 28. 2.     Chlast - Pardubice
    • 5. 3.       Hadry, kosti, kůže - Liberec
    • 12. 3.     Chlast - Tábor
    • 2. 4.       Trójanky - Hradec Králové
    • 9. 4.       Happy End - Bratislava (Astorka Korzo '90)
    • 16. 4.     Kabaret Winton - Písek
    • 23. 4.     Smrt mu sluší - Kolín

     

    KONTAKT

    Kateřina Zelená

    tel.: +420 234 651 251, mob.: +420 725 483 323
    e-mail: zelena (zavináč) svandovodivadlo.cz

     

     

    Ministerstvo kultury ČR finančně podporuje zájezdy Švandova divadla do zahraničí.